2025-04-17

Datumärkning på ägg och diverse ägg-tips

🥚🐣🥚

Bäst före datum, för hönsägg, är 28 dagar, fyra veckor, efter den dag hönan lade dem.
Äggpackerier är tillåtna att ange ett bäst-före-datum som är satt till ett tidigare datum, men inte ett senare. Det är något äggpackerier ibland gör, om de packar ägg lagda olika datum i kartonger under samma arbetsdag.

Detta gäller förstås enbart ägg sålda i Sverige, som dessutom säljs med sitt skyddande yttersta membran, på äggskalen, kvar.

Ägg som säljs i Sverige kan ha olika smittämnen, som campylobacter och salmonella, kvar på skalet, även om kontrollerna är noga och risken liten. Därför skall man alltid vara noga med att inte förvara råa ägg med skal, i kontakt med andra livsmedel. Och inte heller lägga dem på beredningsytor, eller i bägare, som andra livsmedel senare kommer i kontakt med. Har du haft råa ägg med skal, eller skal från råa ägg, i kontakt med en yta, bör du efteråt rengöra denna yta noga. Du skall också alltid tvätta händerna efter kontakt med äggskal från/på råa ägg (vidrör aldrig munnen med fingrarna, medan du hanterar råa ägg). Campylobact-infektioner är alltid fruktansvärda att råka ut för, och har ett snabbt och explosivt sjukdomsförlopp. Campylobact-infektioner leder oftast till död, orsakad av uttorkning genom diarréer, om inte den smittade får dropp inom ett dygn. Salmonella är mer lurigt, eftersom friska vuxna sällan upplever några symptom, och fungerar som omedvetna spridare av smittan, men när smittan når spädbarn, äldre, och personer med nedsatt immunförsvar, så leder obehandlad salmonella ofta till döden inom något dygn efter smittillfället.

Ägg smakar överlägset bäst samma dag som hönan lade dem. 2-3 dagar efter de lades börjar de smaka märkbart sämre. Alla andra faktorer, som hönsfoder, hur lyckliga hönorna är, eller hönsras, påverkar smakligheten på äggen betydligt mindre. Under den korta period de smakar bäst, är de också som näringsrikast och nyttigast (högst innehåll av antioxidanter och nyttigare fettsyror som omega-3 et c.).

Ändå håller många (alla?) svenska äggdistributörer medvetet på äggen 4-5 dagar innan de levererar dem till kund. Detta är för att slippa klagomål om svårskalade ägg från kunder. Färska kokta ägg är nästan omöjliga att skala snyggt.

Kokta ägg är som lättast att skala, om de kokas omkring tre veckor innan bäst före datumet. Då har det inte heller börjat bildas en luftbubbla inne i ägget, och vitan och gulan får fortfarande en trevlig konsistens vid kokning. Många butikskedjor, och äggrossister,  försöker tajma leveransen under påsk, så att en vecka gamla ägg säljs i butiker under denna period.

Ägg som förvarats i kylskåp måste fortsätta förvaras i kylskåp. De har inte längre någon hållbarhet om de förvaras i rumstemperatur.

Ägg som passerat bäst före datum skall förvaras i kylskåp.

Så länge som råa ägg, som förvarats oknäckta i sitt skal, inte luktar illa, så går de att äta. Ägg som passerat bäst före datum smakar jättetråkigt, men de är ofarliga att äta så länge de inte stinker eller smakar illa. Ruttna råa ägg stinker såpass mycket att man blir spyfärdiga. Stanken av ruttna ägg sitter kvar i dagar i köket, så är äggen gamla, knäck dem i en bägare utomhus innan du tar in dem i köket och börjar använda dem.

Ägg som förvaras i kylskåp håller längre innan de blir otjänliga som föda.

Ägg som någon gång förvarats i kylskåp, smakar märkbart sämre. Men det påverkar inte näringsvärden.

På Internet många konstiga råd om ägg, som härstammar från Nordamerika. I USA tvättas det yttersta skyddande membranet på äggskalen alltid bort. Villket minskar hållbarhet och gör att äggen måste förvaras i kylskåp. Att tvätta bort membranet gör också att smittor som salmonella kan tränga in i ägget, vilket förklarar amerikanernas skräck för löskokta ägg, majonäs och bearnaisesås gjort på råa ägg, et c.

Glad Påsk!

2025-03-13

Utdelningsdatum för Vanguards ETFer 2025

Avanza brukar fördröja när utbetalningen är tillgänglig med ett par dagar, men skattemässigt och i hur Avanza visar i grafer och transaktionshistorik, så gäller dessa utdelningsdatum.

April

Utdelningsbelopp annonseras: 13/3
Handlas utan rätt till utdelning: 21/3
Utdelning betalas ut: 2/4

Juli
Utdelningsbelopp annonseras: 12/6
Handlas utan rätt till utdelning: 20/6
Utdelning betalas ut: 2/7

September
Utdelningsbelopp annonseras: 14/9
Handlas utan rätt till utdelning: 19/9
Utdelning betalas ut: 1/10

December
Utdelningsbelopp annonseras: 11/12
Handlas utan rätt till utdelning: 18/12
Utdelning betalas ut: 31/12

2025-02-28

Tankar om tillverkare av jet-motorer, och JAS sårbarhet

Som alla svenskar borde vara medvetna om, så kommer jet-motorn i JAS 39 Gripen från General Motors. Det känns inte särskilt tryggt. Nu har ju Donald Trump tydligt visat att USA inte går att lita på som en militär partner, och dessutom så brukar ju USAs teknik-utveckling avstanna under isolationistiska perioder, som den t.ex. gjorde under Trumps föregående period som president. 

Ibland går USAs teknikutveckling t.o.m. bakåt, som under avregleringarna och importmurarna under President Ronald Reagan. Innan var USA ledande när det gällde regelverk för fordonssäkerhet (avreglerades nästan helt av Reagan) och fordonsutsläpp, och i kombination med skydd från utländsk konkurrens, så backade tekniken, och tillverkningsmetoderna, i amerikanska bilar bakåt c:a 15 år, och i amerikanska lastbilar c:a 30 år. Innan Ronald Reagan, så var också USA ett föregångsland gällande elsäkerhet (numera kopierar alla länder EUs regelverk) och livsmedelssäkerhet (fast det är mer att USAs regelverk inte tillåtits utvecklas, och att regelverket bara specificerar exakta tillverkningsmetoder för livsmedel, med teknik frusen i 1960-talet, och inte hur kvaliten för slutresultatet skall bli, eftersom moderna (utländska) testmetoder inte fanns när regelverket skapades). Under Ronald Reagan så slutade också USA vara den främsta tillverkaren av jetdrivna (ej överljuds) passagerarflygplan, och lämnade över den rollen till ett samarbete mellan Spanien, Frankrike och Tyskland (Airbus), och till Kanada (Bombardier), och några årtionden efter Ronald Reagan också till Brasilien (Embraer, mindre s.k. affärsjet).

Sverige verkar inte ha någon produktionsförmåga alls när det gäller jetmotor till JAS, och det verkar bara kunna göras begränsat med underhåll och reparationer här. Det finns ett lager med utbytesmotorer, men under en flerårig period av militär osäkerhet, så kommer USA kunna bestämma om vi har några JAS i luften eller inte.

Efter lite Googlande så hittade jag bara följande tillverkare av jet-motorer i världen (med tillverkning orter):
Rolls-Royce 🇬🇧🇩🇪, Safran🇫🇷, Pratt & Whitney 🇺🇸, General Electric 🇺🇸, Aviadvigatel 🇷🇺, JSC Klimov 🇷🇺, Chengdu 🇨🇳 och Shenyang 🇨🇳.

Aktier i följande jetmotortillverkare går att köpa på Avanza:
🇺🇸 RTX (ägare av Pratt and Whitney) Jag har en mycket liten post med RTX-aktien. Jag hade planerat att köpa ganska mycket RTX när aktiekursen dippade lite, men istället tokrusade aktiekursen och jag sålde en del av den ursprungliga posten när kursen började kännas omotiverat hög.
🇺🇸 GE Aerospace (Avanza har också många certifikat baserade på GE Aerospace). GE Aerospace har stora tillverkningsproblem, pga konkursade och krånglande underleverantörer, som kommer förvärras betydligt om Trumps importmurar infrias och blir långvariga. Företaget kommer antagligen fortsätta räddas av amerikanska staten (som det gjorts några gånger tidigare), men det är inte säkert att det blir så bra för aktieägare.
🇫🇷 Safran (även här många certifikat). Jag kan tänka mig köpa Safran-aktier, men då måste de bli mycket billigare, och jag tror dessutom inte en sådan investering blir lönsam inom 10 år, eftersom det tar årtionden att ta fram nya flygplansmodeller. Safran har heller inga pågående projekt för att ta fram ersättningsmotorer för konkurrenternas jet-motorer.

Övriga omnämnda företag på Avanza:
  • Airbus. Hårt styrd av europeiska statliga regleringar (och med europeiska stater som storägare). Kommer antagligen aldrig tillåtas bli en jättelyckad investering för aktieägare, men å andra sidan är bolaget skyddat, och i perioder subventionerat, av statliga intressen.
  • Bombardier A-aktieB-aktie, preferensaktie
  • Embraer (amerikanskt depåbevis)

2025-02-22

Wikipedia-lista med falska nyhetssajter från Ryssland

Ännu ett bokmärke mest för mig själv.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_political_disinformation_website_campaigns_in_Russia

Ryssland driver många nyhetssajter som antingen låtsas vara från kända nyhetsmedia i andra länder, eller som låtsas vara nyhetssajter som drivs i andra länder.

Mycket falska nyheter kan spåras till sådana sajter, nu senast nyheten att Ukrainas president har köpt två yachter för försnillade pengar och att han helt öppet sniffar kokain. Den nyheten kom från DC News, som uppger sig vara en sajt som drivs från Washington DC i USA (inklusive att de har fejkade biografier över amerikanska journalister som inte existerar, men som påstås skriva artiklar åt dem), men som egentligen är en sajt som drivs av John Mark Dougan från Moskva i Ryssland.