2021-07-25

Hur jag kommer runt en bugg i Google Sheets-appen

Jag har upprepade gånger råkat ut för en bugg i appen Google Sheets/Google Kalkylark för Android, när jag försöker redigera delade kalkylark. Buggen gör att kalkylarket blir skrivskyddad, helt eller delvis, fast det inte borde vara det.

Ofta anges kalkylarket felaktigt som "skrivskyddat", men för att göra det mer förvirrande, så är det inte alltid så. De krånglande kalkylarket kan ibland vara delvis redigerbara, fast du kan inte komma åt några menyer i appen, bara skriva in text i de delar som syns på skärmen. Ibland sparas då inte den nya texten som du skriver in.

Om någon annan skulle råka ut för samma problem, så är det här  proceduren som jag hittat för att få kalkylark att fungera i appen igen.

Kolla först att du är inloggad på rätt Google-konto. Ett med skrivrättigheter för kalkylarket ifråga.

Om du är inloggad på rätt Google-konto, och fortfarande inte kan redigera kalkylarket, så har du antagligen råkat ut för samma bugg som jag brukar råka ut för.

Det sättet som jag har hittat, som får allt att fungera i appen igen, är att öppna det krånglande arket i webbversionen av Google Sheets, på samma mobiltelefon.

För att kunna göra det. Så måste du först ändra i inställningarna för "Standardappar", så att inte kalkylarkslänkar automatiskt öppnas i Android-appen Google Sheets.

Sedan måste du öppna sidan https://docs.google.com/spreadsheets/, i din webbläsare på mobilen. När du gjort det, så kommer du antagligen bara få upp en sida med länkar för att öppna, eller ladda ner, Android Appen. För att istället få webbversionen av Google Sheets, så måste du ändra fliken, så att skrivbordsversionen av webbsidan visas.

När du gjort det visas en lista på dina kalkylark på webbsidan, och du kan öppna det krånglande arket.

Varför Google gjort det så krångligt att öppna webbversionen av Kalkylark, på en Android-telefon, förstår jag verkligen inte. Android-appen saknar många funktioner, som finns i webbversion, så det finns ofta anledning att redigera ark i webbversionen istället för appen, även på en mobiltelefon, även om webbversionens användargränsnitt är ganska krångligt att använda med pekskärmsinmatning, istället för med mus och tangentbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar