2023-02-26

Nilörngruppen

Strax innan Covid-19, så köpte jag pyttelite aktier i Nilörngruppen. Jag började fundera på, om det var dags att köpa lite mer, men först ville jag ha svar på två frågor:

  1.  Hur starkt beroende av H&M, som kund, har Nilörngruppen? H&M brukade vara den största kunden, men numera skriver de mest om andra kunder.
  2. Hur påverkas Nilörngruppen av att företag överger JIT-modellen? Störningar i logistikkedjan, har gjort att många bolag nu gått ifrån småskalig JIT-tillverkning/-beställning, med småtransporter av den färdiga produkten, till att planera tillverkning/beställningar mer långsiktigt, av större kvantiteter, och i större transporter [fast ibland med mindre båtar, eftersom många företag köpt in egna skepp, eftersom de senaste åren visat, att de inte längre kunde förlita sig på externa rederier].

Efter att ha läst alldeles för många av Nilörngruppens rapporter, presentationer och nyhetsbrev, och googlat runt, så fick jag inte svar på någon av dessa frågor. Däremot blev jag påmind om att företag som domineras av försäljare och designers, som skall vara experter på kommunikation, ofta är de som är sämst på att kommunicera.

Jag avvaktar att investera mer pengar, tills jag har en klarare bild av Nilörngruppens verksamhet.

Vilka är Nilörngruppen


Nilörngruppen är ett företag, som ser till att "branding" alltid fungerar likadant för andra företag. De håller på med fastsydda etiketter (inklusive den lilla lappen med tvättinstruktioner i kläder), och alla de små papperslappar och klistermärken som följer med, eller sitter på, en produkt; de håller också på med förpackningar (fast det verkar inte gå så bra som de önskar, gissar jag mig till, genom att läsa mellan raderna). De kan även hjälpa till med andra kläd-detaljer, viktiga för att åstadkomma enhetlighet, inom ett varumärke, som klädknappar och blixtlåsflärpar.

Det som gjort dem framgångsrika, är att många företag länge låtit tillverka sina produkter i världens alla hörn, ofta i små beställningar till olika tillverkare, och kunnat förlita sig på att tillverkning och transport, gått snabbt och pålitligt. [ Förutsättningar som började verka mindre stabila, efter att Donald Trump gav sig på Kina, och efter att D. Trump tagits ifrån makten, efter en kort period av stabilisering, sedan kollapsade med hur Covid-19 hanterades i utvecklingsländer som Kina (som inte fick mycket hjälp av mer utvecklade länder med vaccin o dyl.) och Rysslands upptrappning av kriget I Ukraina. ]

Nilörngruppens roll är, att varifrån än en produkt kommer, så har den fått en enhetlig presentation, som stämmer med presentationen av alla andra produkter inom varumärket. De har kunnat (låta) snabbt tillverka och skicka sina etiketter, och liknande, till fabriker i världens alla tillverkningscentra, och "brandingen" har alltid sett exakt likadan ut, var än i världen produkten tillverkas, eller säljs.

Nilörngruppen har tillverkning i Portugal och Bangladesh, men samordnar och kvalitetskontrollerar också inköp från andra källor. De har som ett uttalat mål, att tillverka så mycket som möjligt själva (Årsrapport 2021). De kan också hjälpa sina kunder med design av etiketter, kläddetaljer, påtryck, och förpackningsmaterial, även om de stora kunderna verkar göra det mesta av designen själva.

På 80-talet, så köpte Nilörngruppen upp konkurrerande etikettillverkare i Sverige, och på 90-talet i stora delar av övriga Europa (t.ex. i UK och Tyskland). Sedan lades tillverkningsenheterna ner, och produktionen flyttades till Turkiet, Portugal och Bangladesh. På 00-talet, så lades tillverkning i Turkiet ned. Vad som inte lagts ned är Nilörngruppens försäljningsnät, som istället expanderat till världens alla hörn, överallt där det finns klädmode-företag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar