2023-05-04

Webbläsaren Vivaldi Browser för Android

 

Den här artikeln ingår i serien, av blogginlägg, om hur jag söker en webbläsare för min telefon.

Om Vivaldi Browser

Vivaldi Browser är skapad av Håkon Wium Lie, som är en av de viktigaste personerna bakom den moderna webben. Bl.a. ägde han länge företaget bakom webbläsaren Opera, och var dess VD; skapade Cascading Style Sheets; och tog fram testerna ACID1 ACID2 och ACID3, som visade på grova brister i den tidens webbläsare, jämfört med hur de marknadsfördes, och som gjorde att webbläsare började följa gemensamma standarder.

Vivaldi Browser är inte öppen källkod, men bygger på öppen-källkod-webbläsaren Chromium.  Apache-licensen, som gäller för den mesta av koden i Chromium, är inte copyleft, och ställer inte krav på att man måste publicera källkod, för program som bygger på källkod under licensen.

Liksom de flesta andra Chromium-baserade webbläsare, så använder Vivaldi Browser Blink som webbmotor. Vivaldi använder den version av blink, som finns som systembibliotek på telefonen.

Håkon Wium Lie hoppade av Opera och startade Vivaldi, när de nya ägarna, av Opera, inte delade hans vision om hur en webbläsares användargränssnitt skulle vara.

Länkar:


Vivaldi skulle kunna bli min nästa webbläsare, om det inte vore för en bugg

Efter att ändrat lite i inställningar. Så klarar Vivaldi Browser alla de krav som jag ställde här, utan några problem.

Ironiskt nog, så stängde jag av de flesta av de saker, som Håkon slutade Opera för att få med i Vivaldi, när jag ändrade i mina inställningar.

Med mina nya inställningar, så tycker jag att Vivaldi är mycket smidigare att använda än Google Chrome. Med mina inställningar liknar Vivaldi:s användargränsnitt Google Chrome väldigt mycket, men lyckas vara lite bättre överallt, vilket gör att Vivaldi sammantaget fungerar mycket bättre.

Med långsamt Internet, så visar Vivaldi ofta inte hemsidor lika fort som Google Chrome. Men jag vet inte om detta beror på att Vivaldi inte visar sidor innan de laddad helt klart (vilket Google Chrome gör), eller på att Chrome använder halvfula knep, som att ofta hämta komprimerade filer cachade på Googles servrar, istället för att hämta dem direkt från de servrar som hemsidorna ligger på. Men även om fördröjningen märks, så tycker jag att den aldrig varit irriterande lång

Tyvärr funkar inte bokmärken i Vivaldi p.g.a. en bugg som dök upp med en uppdatering för några månader sedan (både i senaste Android- och PC-varianten av webbläsaren). Jag har även haft lite problem med flikhanteringen, som skulle kunna bero på samma bugg.

De som utvecklar Vivaldi är medvetna om buggen, och jag hoppas den blir fixad snart.

Fram till bokmärken är fixade, så är inte Vivaldi ett alternativ till Google Chrome.

Det var extrem otur för mig att testa appen nu, för det verkar inte som  Vivaldi Browser haft en enda allvarlig bugg innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar