2023-04-30

Söker Blink-baserade Android-webbläsare


Jag letar efter ett alternativ till Androids förinstallerade webbläsare Google Chrome.

Jag har länge velat slippa Google Chrome, men hade helt enkelt inte plats att testa några nya webbläsare på min gamla mobil. När jag nu råkade på en bugg som stänger alla öppna flikar, så blev jag motiverad att försöka hitta ett alternativ igen.

Testade hittills:

Vad är det för fel på Google Chrome?

Google Chrome för Android är ett buggigt skitprogram, och har varit lika buggigt under de över tio år som jag använt det. Buggarna kommer och går, men det känns alltid som att spela rysk roulette när man använder Google Chrome.

Gång efter gång, har jag råkat ut för olika buggar som stängt alla flikar, raderat bokmärken, raderat platshistorik, eller helt enkelt låst appen, så att jag blivit tvungen att rensa bort alla data själv.

Mycket onödig tid har jag ödslat bort för att göra om arbete som Chrome kastat bort, och på att jag behöver använda Chrome på ett onödigt krångligt sätt, för att inte buggarna skall ställa till med något.

Det har skett på flera telefoner, och under flera användarprofiler hos Google. Så det är inte frågan om att vara en lokal fil blivit korrumperad, eller att data för bara ett användarkonto hos Google blivit korrumperat.

Nu senast, så råkade jag ut för en bugg som stänger alla öppna flikar, om man använder Dela-funktionen på en app, för att öppna en sida i Google Chrome. Det händer vilken app man än använder för att Dela en sida med Chrome.

Det är helt enkelt så, att de som utvecklar Google Chrome, ofta utvecklar funktioner som de aldrig själva använder, och Chrome testas inte heller igenom ordentligt, så felen upptäcks aldrig. Är det sedan bara är några enstaka användare som klagar på en bugg, så fixas den aldrig. Google borde utlösa en bredare "bounty" för att hitta fel i Chrome, än vad de redan har.

Vad som gör att Goggle Chrome fortfarande är någorlunda användbart, är att buggarna oftast bara märks när man gör något som de flesta användare (lusers) inte gör. Fast det gör naturligtvis också att många Chrome-användare förblir lusers, eftersom så fort de försöker vidga sina färdigheter, utöver det mest basala, så slår Google Chrome dem på fingrarna med en bugg.

Dessutom är inte Google Chrome:s användargränssnittet särskilt bra och appen samarbetar dåligt med andra appar och med själva Android-systemet.

Goggle Chrome slöar dessutom ner alla andra appar som man använder samtidigt. Programmet tar upp massor med minne och lagringsplats, mycket mer än vad som behövs bara för att visa de hemsidor den visar. Och håller dessutom hela tiden på och skickar och tar emot data över Internet, mycket mer data än vad som behövs för att bara visa hemsidorna, vilket slöar ner Internet för alla andra appar.

Vilka krav jag ställer på en ny webbläsare


Webbmotorn Blink

Blink är en webbmotor. Den finns förinstallerat som ett funktionsbibliotek, på alla Android-telefoner.

Blink är en väldigt bra webbmotor: snabb, relativt resurssnålt, relativt säker, och väldigt stabil och vältestad. Den enda stora webbläsaren som inte använder Blink är Apples Safari.

Eftersom den redan finns på Android-telefoner, så betyder det att webbläsare som använder det funktionsbiblioteket som webbmotor, kommer att stjäla mycket mindre utrymme på telefonen än de som inte använder den.

Blink används överlägset mest på webben, och det är ofta bara den webbmotor, som de flesta hemsidor är utformade och testade för att fungera med. Det finns andra webbmotorer, som på många sätt är bättre än Blink, men använder man en webbläsare med dem, ute i stora vilda webben, så råkar man oftast ut för många webbsidor som inte fungerar (därför att de är dåligt kodade, och bara testats med Blink eller, möjligen, Apples webbmotor WebKit).

Blink är öppen källkod, och den källkoden innehåller inget som spionerar på dig för Googles räkning. Men det betyder inte att de som byggt din telefon, eller webbläsare, inte kan ha lagt till kod som spionerar på dig, i just deras version av funktionsbiblioteket.

Större delen av webbläsaren Google Chrome, finns också tillgänglig som öppen källkod i projektet Chromium. Chromiums källkod innehåller delar som kan spionera på dig, men den som bygger en webbläsare baserad på källkoden i Chromium, kan lätt välja bort att använda dessa delar.

Att webbläsaren ger mig åtminstone ett minimum av privatliv

Inget spionerade, eller åtminstone inte jättemycket. Och att den data webbläsaren samlar in om mig, inte delas ut till höger och vänster.

Google Chrome spionerar ganska mycket på dig, men de flesta andra webbläsare som finns på Play Store, är betydligt värre. Läs alltid användarvillkoren för appar som du använder, och kolla runt på nätet efter vad användare, och forskare, upptäckt att apparna faktiskt gör.

Även om Google (och Chrome) samlar in mycket data om dig, så är Google någorlunda bra på att inte dela den datan med vem som helst, hur som helst.

Att webbläsaren inte infogar egna annonser på webbsidor

Många webbläsare på Play Store, byter ut de annonser som visas på hemsidor, mot sina egna. Vilket gör att de tjänar pengar på dem, istället för att pengarna går till de som gjort hemsidan.

En del webbläsare lägger dessutom till ytterligare reklam på hemsidor.

Inte för mycket annonsblockering

Annonser är ofta vad som står för det mesta av inkomsten för en hemsida. För omfattande användning av annonsblockering, kan göra att tillgången till "gratis" innehåll på nätet minskar. Eller, ännu värre, att hemside-makare börjar hitta på värre sätt att tjäna pengar på sina besökare.

Tvärt emot vad många tror, så har Google Chrome en inbyggd annonsblockering. Men dess svarta lista är väldigt minimal, och begränsad till annonsörer som bedriver uppenbart olaglig verksamhet. T.ex. barnporr, eller bedragare som använder annonser för lura pengar av folk, eller få dem att installera skadlig programvara. Det är omöjligt för Google att blockera annonser mer än de allra olagligaste, eftersom de då skulle bli dragna inför domstol, anklagade för att de gynnar egna annonser, framför andras.

I vissa webbläsare, så kan man välja mellan olika svarta listor för annonsörer. Jag brukar då välja en som bara blockerar sådana annonsörer som är kända för att hålla på med olagligheter, eller som utformar annonser så de ställer till problem för webbläsaren.

Det finns också webbläsare som bara visar annonser från annonsörer på en vit lista.

Annonsblockering kan också få många sidor att bara visa en blank skärm (t.ex. artiklar på Aftonbladet). En annons visas före den sida man vill läsa, men eftersom innehållet i annonsen blockerats, visas ingenting, och det går inte att se det egentliga innehåller på sidan enkelt (om du också stänger av JavaScript, så funkar Aftonbladet med blockerade annonser). Problemet är, naturligtvis, att sidorna är dåligt kodade, men även en dåligt kodad sida, kan fortfarande vara en sida som man vill läsa, eller använda.

Att webbläsaren funkar någorlunda felfritt

Helt enkelt inte vara lika buggig skit som Google Chrome. Jag har gett Google över ett decennium på sig att fixa Chrome, så i rättvisans namn, så kommer jag att tolerera mindre allvarliga buggar i en nyare webbläsare.

Enkelt att flytta bokmärken

Enkelt att flytta bokmärkeslistan till ny mobil.

Enkelt att dela bokmärkeslistan mellan mobiler.

Enkelt att flytta bokmärkeslistan, eller delar av den, till andra appar, eller exportera till t.ex. HTML.

Bokmärkeskataloger, eller bättre

Chrome är en av få webbläsare, som hållt fast vid att organisera bokmärken i en trädstruktur av kataloger, på samma sätt som gjordes i tidiga webbläsarna som Mosaic och Netscape Navigator.

Många andra webbläsare har gått över till andra system, och även om de nya varianterna ofta har flera fördelar, så har de alltid haft någon allvarlig brist, som gjort dem omöjliga att använda för mig.

Därmed inte sagt att en webbläsare måste ha inbyggd bokmärkeshantering med trädstruktur, för att jag skall använda den. Det kan finnas annat som funkar lika bra, eller, som när jag testade FOSS Browser, att bokmärkeshanteringen går att enkelt fixa med en annan app.

Vettig flikhantering, eller motsvarande

  1. Jag vill kunna enkelt ha flera hemsidor öppna samtidigt, och kunna växla mellan dem smärtfritt.
  2. Jag vill enkelt kunna komma åt alla hemsidor jag använder i ett projekt, samtidigt och i bibehållen flikordning.

De webbläsare som hittills funkat bäst, för mig, på mobilen, har haft möjligheten att skapa flikgrupper, eller sessioner, som man kan växla mellan, så att det inte bara blir hundratals oorganiserade öppna flikar att leta i. Innan smarta telefoner fanns, så har jag också använt webbläsare som integrerar flikhantering och bokmärken, och det kan t.o.m. funka bättre än flikgrupper.

Ofta har jag en flikgrupp (eller session) för varje projekt som jag håller på med.

Det kan finns ett överlapp mellan hur bokmärken och flikar fungerar. I vissa webbläsare (jag vet inte om någon sådan existerar just nu), så kan man enkelt öppna alla bokmärken i en katalog samtidigt, och även enkelt samtidigt spara alla öppna flikar i en bokmärkeskatalog. Då försvinner behovet av flikgrupper.

För mig är det inte så viktigt var funktionaliteten finns: bara att den finns, och att det fungerar enkelt och snabbt. Man skall bara behöva tänka på innehållet i det projekt som man håller på med, inte över de verktyg som man använder.

Webbläsaren samarbetar med andra appar, och Android

Jag gillar att använda appar/program som är väldigt bra till en sak, men inte försöker vara bra på allt (vilket alltid leder till att de blir halvdåliga på allt istället). 

Android är ett väldigt stympat Linux-system, som saknar många av de funktioner, som i mer traditionella Linux-distributioner, gör det lätt att använda flera appar/program ihop med varandra, för att nå ett mål.

Men Android har fortfarande vissa funktioner för att appar skall kunna samarbeta. Jag gillar appar som verkligen utnyttjar dessa möjligheter.

Chrome, liksom Googles andra appar, samarbetar dåligt ihop med andra appar, och med Android i stort. Google ställer mindre krav på sina egna appar, än vad de gör på Android-appar från andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar