2022-12-31

100 största bolagen, enligt börsvärde


Google tipsade mig, om denna intressanta artikel. Som handlar om världens 100 största bolag efter börsvärde.

En av artikelns grafer, tycker jag är speciellt intressant, eftersom den visar på företagens storlek, både som börsvärde och i totala intäkter. Men tyvärr, så inkluderar grafen inte de hundra största bolagen enligt intäkter.

Det finns inga svenska företag med på listan, och danska Novo Nordisk är det enda Skandinaviska företaget. Jag blev lite förvånad över att SAP var det enda tyska företaget på listan. Men det beror antagligen på att tysk företagskultur (och politik) starkt gynnar många mindre, till pyttesmå, bolag som samarbetar. T.ex. har Volkswagen mer än 40.000 underleverantörer (som i sin tur har underleverantörer), och en hel del av dem är, vad som i Sverige skulle kallas, fåmans och enmansbolag. Så även om Volkswagens, och andra tyska bolags, totala avtryck i världen är jättestort, så speglas det inte i börsvärdet. Svensk politik är ju tvärtom, och gynnar de större bolagen, på bekostnad av mindre; och när sedan svenska bolag börjar växa sig stora på riktigt, så flyttar de trots det utomlands, eller blir uppköpta av ett utländskt jättebolag.

Utvecklingsländer är också klent representerade på listan. Bara Kina, Saudiarabien och Indien är med (jag anser inte att Taiwan är ett utvecklingsland, och Hong Kong är antingen en del av Kina, eller inte ett utveklingsland).  Det beror på samma anledning, som alltid ställer till det med globalfonder och utvecklingslandsfonder: att listan går efter börsvärde, och utvecklingsländer har ofta ingen offentlig börs, och även där det finns en börs, är ofta de största bolagen privatägda, eller så ägs stora verksamheter i landet av utländska bolag. Det ger en väldigt felaktig riskspridning, för någon som vill investera i den totala globala ekonomin, i proportion efter hur den verklig ser ut. Länder, och branscher, finns nästan alltid representerade i fonder, efter hur börsifierade/värdepapperiserade de är, och inte efter hur viktig del de spelar i den globala ekonomin.

Deras lista ger också en fingervisning om vilka bolag, som man kan finna i en typisk globalfond. Även om en hel del av bolagen saknas i de fonder vi kan köpa i Sverige, t.ex. för att de filtreras bort av "etiska" anledningar av fonden (t.ex. tobak, vapen, barnarbete (men nästan aldrig slavarbete! för då skulle de flesta USA-baserade bolag bli bortfiltrerade)), eller för det, för fonden, är praktiskt svårt att äga aktier i bolaget, därför att dess land, eller själva bolaget, är på en svart lista från Sverige, EU eller något annat land eller samarbetsorganisation.

Jag kan bara konstatera att Google skrämmande ofta vet vad jag är intresserad av. Även om jag skulle vilja få mindre video-förslag på koreanska, thailändska, vietnamesiska och ryska, utan textning. Och även om jag gillar romantiska berättelser (inte porr) i allmänhet, och gillar de flesta romantiska berättelser när de har ett lyckligt slut, så skulle jag föredra om Google serverade mig i alla fall några, som återspeglar min egen väldigt heterosexuella läggning, utan några som helst fetischer, istället för nästan enbart homosexuella, eller om ännu mer udda par (t.ex. människor som har romanser med magiska, eller utomjordiska, monster), eller som involverar, för mig, väldigt främmande fetischer. Som 50-plussare, så skulle jag också vilja, att Google föreslog en del romantiska berättelser, om par i min egen ålder, och inte enbart om ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar