2023-09-18

Spirit Realty Capital Inc - ett nytt innehav

Spirit Realty Capital Incorporated är en liten NNN-REIT i USA; som jag, med stor tvekan, investerade i 11 september, för första gången. Den utgör nu ungefär 2‰ av mina investeringar.

När jag köpte aktien, så visste jag följande om företaget:
  • De köper fastigheter, av de som använder dem. Sedan leasar de tillbaka fastigheterna, med långa avtal. Detta ger stora skattemässiga fördelar för den som leasar, då det gör att de kan byta lånekostnader och amorteringar (ej avdragsgilla), mot leasingkostnader (avdragsgilla). Dessutom får det balansräkningen att se bättre ut för leasaren, vilket gör att de kan få bättre kreditbetyg.
  • De företag som börjar leasa av Spirit Realty Capital, är ofta inte i perfekt ekonomiskt skick, men Spirit Realty Capital har ett uttalat mål att aldrig få mer än 5% av inkomsterna från samma kund, och aldrig mer än 2% från samma fastighet. Så det finns en viss riskspridning.
  • Direktavkastning är på över 7%, med utdelningar i januari, mars, juli och oktober. Förutom mars, så är det månader där jag prioriterar investeringar, för att få jämnare utdelningar över året, speciellt januari och juli. Direktavkastningen var anledningen till att köpa aktien.
  • Aktiekursen har varit pressad sedan 2019, då en av de större leasarna, Shopko, gick i konkurs. Detta stoppade tillväxten för Spirit Realty Capital. Förtroendet för Spirit Realty Capital rubbades bland aktieinvesterare, och har inte återhämtat sig.
  • De prognoser som jag kunde hitta på nätet, sa alla att bolaget inte kommer börja växa igen förrän tidigast 2026. Spirit Realty Capital är ännu mer försiktiga i sina egna uttalanden. Så det är inget tillväxtbolag, iaf inte på kort sikt. De leasingavtal de har, garanterar dock att utdelningar kommer växa i inflationstakt, så länge som ingen kund går i konkurs.
  • Spirit Realty Capital:s inlåningsstruktur är bättre än bara okey. 
Den information jag kunde hitta färdigsammanställd på nätet innan köpet, var ganska knapphändig och otillräcklig. Eftersom det inte verkade som något bolag, som jag skulle göra en större investering i, så tyckte jag inte att det var värt tiden och arbetet att gräva vidare, och göra egna beräkningar och sammanställningar.

Efter köpet hittade jag följande utmärkta analys på nätet, som innehåller allt jag hade velat veta innan köpet: Seeking Alpha: Spirit Realty: Great Yield, But With Risks - Preferring The Preferred

Här fanns i klartext, det jag redan misstänkte: fördelningen av kundernas ofta ganska dåliga kreditbetyg.

Däremot visste jag inte innan jag läste artikeln, att Spirit Realty Capital hade såpass bra mix när det gällde typer av fastigheter, så det var en positiv överraskning.

Jag hade nog fortfarande köpt aktien, till det priset, om jag haft mer information innan (jag har jättesvårt att hitta riktigt bra bolag, med utdelningar i januari, februari och juli). Men fortfarande med viss tvekan. Artikeln på Seeking Alpha föreslår preferens-aktien som ett bättre alternativ för de flesta, men den är inte intressant alls för mig. Även om preferensaktier i Sverige och USA fungerar lite olika (mer beroende på tradition än på lagstiftning), så har jag redan mer än nog av exponering mot denna typ av preferensaktier, fast i svenska fastighetsbolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar