2023-09-11

Lenovo, ett annorlunda kinesiskt bolag

Jag rekommenderar absolut ingen att köpa kinesiska eller Hong Kong aktier. Jag undviker, så mycket som praktiskt möjligt att köpa fonder med kinesiska innehav. Jag äger aktier i icke-kinesiska bolag med med både mycket försäljning och produktion i Kina. Men jag försöker undvika de bolag som skulle få väldigt svårt att överleva om de skulle gå ur Kina, och som gör allt för omoraliska saker (där), därmed inte sagt att många aktier jag äger, inte under några år skulle försämras rejält i nyckeltal, aktiekurser och utdelningar, om de tvingades ut ur Kina, eller fick begränsa sin verksamhet där.

Men det är svårt att hitta i övrigt breda fonder, och andra investeringar, som inte har en viss kina-exponering.

Bland kinesiska bolag finns det bara ett som inte ger mig starka obehagskänslor, när det dyker upp i mina fonders innehavslistor: Lenovo

YouTube gav mig idag en video-rekomendation, som ganska bra förklarar varför jag inte är lika rädd för Lenovo, som för andra kinesiska bolag.


Jag har alltid dragit mig för att exponera mig mot Kina. Men 2020 började jag på allvar sälja de av mina fonder som hade mycket Kina-exponering. [ Vilket har gjort de besvärligt att hitta bra exponering mot övriga utvecklingsländer. ]

Varför sedan just 2020? Jo, för att då gynnades jag starkt av att jag alltid undvikit investeringar som har band med Ryssland, som pesten. Jag tycker inte att Kina är riktigt lika förfärligt som Putin/Jeltsin-Ryssland (även om det uppmärksammas mindre, har Ryssland sedan decennier, gjort allt förfärligt som Kina gör, mot människor och miljö, bara ett lite värre), men Kina är förfärligt nog för att ge mig dåligt samvete av att investera där. Att jag gynnades ekonomiskt av att inte investera i Ryssland, gav mig starkare motivation att undvika även Kina, ifall det blir en liknande utveckling där.

En av de ETF:er som jag fortfarande inte blivit av med, är SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF, som har 5,42% rena Kina-aktier och 2,07% exponering mot Hong Kong-aktier. Det är två bolag som ingår i fondens portfölj, från Kina. Den största av Kina-bolagen, med 2,23% av fondens totala värde, är Lenovo, den andra är en totalt oinvesterbar fastighetsaktie, som är garanterad att gå dåligt. Hong Kong-aktierna är för fastighetsbolag (med stora fastighetsinnehav i fastlands-kina) och finansaktier (med lite för stor exponering mot fastlands-kina). Dessutom är ju Hong Kong ganska toppstyrt från Kina numera, och deras ekonomi (och i princip allt annat) blir allt värre. Det finns även en annan bra orsak, för mig, att göra mig av med SPDR S&P Global Dividend Aristocrats, det är att urvalskriterierna för aktier i det underliggande indexet är ganska dåliga, och skulle kunna plocka in riktigt usla bolag. Det som gör att jag inte med en gång säljer ETF:en, är att just nu är, trots dåliga indexregler, deras portfölj ganska bra sammansatt, och utifrån nuvarande sammansättning, är portföljen något undervärderad. Så jag behåller ETF:en tills kursen går upp, eller tills det underliggande indexet justeras till att innehålla mycket större andel förfärliga aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar