2023-08-15

Lucro Real och Itàu Unibaco

🇧🇷🤑

Jag äger aktier i den brasilianska banken Itàu Unibanco. Eller rättare sagt: jag har New York-börsens depåbevis för Itàu:s rösträttslösa aktieslag, i en kapitalförsäkring hos Avanza. Så jag är egentligen två led bort från att verkligen äga aktien, först genom den amerikanska depåbevis-utgivaren (Bank of New York Mellon), som äger aktien, och sedan försäkringsbolaget (Avanza), som äger depåbeviset, först därefter, så äger jag försäkringen hos Avanza.

Stora bolag, och alla banker, i Brasilien betalar skatt enligt Lucro Real (ungefär äkta inkomst)https://www.dpc.com.br/learn-the-pros-and-cons-of-each-tax-regime/?lang=en

Dessa bolag kan ge utdelningar på två sätt, dels som "vanlig" utdelning (dividendo, tror jag det kallas, kommer inte ihåg), där full skatt betalas, dels som ränta på nettokapital (juros sobre capital próprio), där en reducerad skatt betalas.

De bolag som följer Lucro Real,  måste enligt lag betala en ränta/utdelning till aktieägarna som motsvarar 25% av bolagets justerade inkomst enligt lagstadgad metod, som stäms av varje månad. De 25%, som de måste betala enligt lag, betalas alltid som ränta på nettokapital, och beskattas väldigt förmånligt, men all den skatt som betalas, betalas av mottagaren av utdelningen (Brasilianare betalar den som inkomstskatt, vi övriga som en schablonskatt), inte av det utdelande bolaget.

Dessutom betalas den utländska och svenska skatten, för mottagare i Sverige, olika, beroende på om utdelningen betalas som ränta eller "vanlig" aktieutdelning. Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal med Brasilien, som reglerar hur detta görs (avsikten med dubbelbeskattningsavtal mellan länder, är att skattebetalare inte skall betala skatt två/flera gånger, på samma sak, till två/flera länder).

I fallet Itàu, så står det också i avtalen, att depåbevis-utgivaren har rätt att ta ut avgifter, dels en årlig administrationsavgift och dels en vid utdelning. Det högsta belopp som får tas per depåbevis vid varje tillfälle är 0,05 USD (5,40 SEK när detta skrivs), eller högst 5 USD per 100 depåbevis.Jag har aldrigt behövt betala några sådana avgifter, kanske för att jag har färre än 100 depåbevis; så antingen verkar det som Avanza på något sätt håller isär kundernas innehav i kapitalförsäkringar, eller så har helt enkelt Bank of New York Mellon, aldrig brytt sig om att ta ut någon avgift.

I praktiken innebär detta, att Itàu gett mig inte mindre än tre olika typer av utdelningar. 

  1. En månatlig ränta bestämd en gång per år (Juros sobre capital próprio), där den som får utdelning, i Sverige, betalar reducerad utländsk källskatt
  2. Ibland en extra ränta, ifall ränteutbetalningarna behöver justeras upp för att uppnå de nämnda 25%, som bestäms varje månad, men ofta betalas samtidigt som andra månaders extra-räntor (Juros sobre capital próprio (adicional)), där den som får utdelning, i Sverige, betalar reducerad utländsk källskatt.
  3. Ibland extrautdelningar (?), som "vanlig" utdelning, där den som får utdelning, i Sverige, betalar full Brasiliansk utländsk källskatt. Men jag vet inte i vilket land eller institut, försäkringsbolaget Avanza förvarar depåbeviset i, så det påverkar också skatten.

För att komplicera det ytterligare, så dras inte skatt när summorna är för små, utan skattebetalningar kan komma som ett ackumulerad avdrag vid en senare utbetalningstillfälle från Itàu. Avanza är, som oftast, dåliga på att ge information i transaktionsnotor om vad som händer. Så jag har noll koll på hur mycket skatt jag betalar, och för vad, och om den är rätt betald. Jag har ju depåbevisen för brasilianska aktier i en kapitalförsäkring hos Avanza, vilket innebär att det är Avanza som juridiskt äger dem, så blir det fel, så är det Avanza som är juridiskt ansvariga. Men när Avanza gör fel, så korrigerar de fortfarande från pengarna som redan kommit in, på kapitalförsäkringen.

Så det enda jag vet, är att även efter betalda skatter, blir Itàu en bra utdelningsaktie och överlag en hyfsad  investering, som bidrar till en bättre riskspridningsprofil för min värdepappersportfölj. Men jag skulle också, gärna, vilja ha bättre koll på vad som händer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar