2023-04-16

Skillnaden mellan biodiesel och förnybar diesel + Neste & Valero



Kalifornien är förelöpare (tack vare Arnold Schwarzenegger) när det gäller förnybara bränslen, och Kaliforniska och USA:s federala myndigheter är de som står för de flesta definitioner, och lagkrav, vad gäller dessa. 

Förnybar diesel (eng: renewable diesel) är diesel som till 100% can ersätta diesel från fossila källor. Denna kan utan problem blandas i tanken med vanlig diesel, för vanliga dieselbilar. Förnybar diesel består oftast av samma kemiska komponenter som diesel från fossila källor. Förnybar diesel uppfyller standarderna ASTM D975 och EN 590.

Biodiesel behöver inte vara diesel, men kan säljas, som en komponent, i färdiga blandningar av diesel. Biodiesel skall uppfylla kravet att kunna blandas i upp till 10% i vanlig diesel, utan att orsaka problem för vanliga dieselfordon. Biodiesel uppfyller standarden ASTM D6751.


De största producenterna av förnybar diesel är amerikanska Valero (som jag tidigare ägt aktier i) och finska Neste (4,8% av min värdepappersportfölj), som bägge är börsnoterade.

Valero tillverkar sin förnybara diesel, främst från slaktavfall, som leveras av Darling Ingrediens (också börsnoterat). Detta står för 30% av Darling Ingrediens resultat.

Neste tillverkar sin diesel från vegetabiliska fetter, men kan i teorin tillverka den (lönsamt) från vilka långa kolkedjor som helst. Problemet är att hitta tillräckligt stora och homogena källor av långa kolkedjor. Neste var, ett tag, Nordens största importör av palmolja, och har blivit hårt kritiserat för detta.

Sidor hos Avanza:


Varför jag äger aktier i Neste Oyj...

Tyvärr tror jag inte diesel från förnybara energikällor blir framtiden för personfordon. Volkswagens dieselskandal gav diesel ett för dåligt rykte, och beredde väg åt dagens elbils-boom. Rent rationellt vore fordon och förnybar diesel, tillverkade för att enbart användas med varandra, de miljövänligaste fordonen för framtiden. Förnybar diesel kan tillverkas, och tillverkas redan idag, så att den blir mycket homogenare, och friare från föroreningar, än diesel från fossila källor. Dieselmotorer skulle kunna tillverkas mycket effektivare, om de drog nytta av detta.

Diesel har fördelen framför elektriska batterier, att den inte förlorar energi om den inte används, och också att det går att göra kraftfulla dieselmaskiner (som t.ex. gruvmaskiner för öppna gruvor), som är mycket mindre och lättare än motsvarigheten gjorda för elektrisk drift skulle bli.

Anledningen att jag fortsätter äga Neste, är framförallt för att de tillverkar förnybart flygbränsle, som antagligen aldrig helt kommer att kunna ersättas av elbatterier. Även om någon skulle uppfinna elbatterier som kan lagra lika stor energimängd per volym och vikt, så kvarstår problemet vad som skulle ersätta turbojetmotorer. Och om en elektrisk ersättare till turbojetmotorer tas fram, så kvarstår problemet med att ju kraftfullare elektriska batterier är, desto lättare har de att explodera, och ju mer energi de lagrar, desto större explosioner blir det. Det sista problemet är något som antagligen aldrig kommer hitta en lösning, och jag tror aldrig att flygplan som vid en olycka, garanterat, kommer att explodera värre än de mest destruktiva militära bomber, kommer att få flyga över, eller landa i, stora tätbefolkade områden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar