2023-04-06

Volkswagen återkallar 143.000 SUVar

Bilarna återkallas i Nordamerika, men säljs också i andra länder

Det gäller två modeller av VW Atlas, producerade 2018-21, som säljs under namnet VW Teramont utanför N. Amerika och Chile.

Felet är att krockkuddarna kan stängas av när det sitter någon på passagerarsidan i fram, det positiva är att det lyser en varningslampa, om så sker.

När jag läste rubrikerna, så trodde jag att det var något datorfel, och att det var gamla pressmeddelanden som blivit utskickade av misstag. VW har haft massor med problem med krockkuddar, för just det varumärket. Både p.g.a. vattenläckage, som hotade att utlösa krockkuddens sprängladdning, sladdar som nöts sönder, så att inte krockkudden utlösts när den ska, men också med felkonstruerade krockkuddar, från Autolivkonkurrenten Tanaka.

Jag äger aktier i både Volkswagen och Autoliv. Jag har inte lyckats ta reda på om Autoliv är inblandat, på något vis. När Volkswagens dieselskandal hände, 2015, så gick Autoliv ut och sa att de inte var en stor leverantör till VW, och att det inte skulle påverka dem nämnvärt.

Jag gjorde en koll, c:a 2018, och då var Autoliv den enda krockkuddetillverkaren, som aldrig orsakat någon stor skandal. Hoppas det håller i sig 🤞.

Jag äger aktier i Autoliv, därför att det är ett bolag med mycket bättre produkter än konkurrenterna, och dessutom brukar de ha fin-fina räkenskaper.

Jag äger Volkswagen, därför att jag räknade på dem, och deras konkurrenter, 2017, och då var de, de som verkade vinna mest på om elbilarna slog igenom (jag har inte gjort någon uppföljning, nu när elbilar har slått igenom i halva världen).

Om bilar som kör biodiesel blir  framtiden, så skulle Volkswagen vara bäst positionerat av alla företag. Tyvärr blir det nog inte så, skandalen 2015, har gett dieselbilar ett för dåligt rykte. Bilar som konstrueras för, och körs på, biodiesel är ett mycket rationellare val, för regeringar, om de prioriterar miljön. Biodiesel kan tillverkas så att den inte innehåller några föroreningar, och är otroligt homogent vad gäller kolväten. Om man kör "vanliga" dieselbilar på biodiesel, så är det varken bättre eller sämre än vanlig diesel (om det är en bra biodiesel). Men om man skulle konstruera bilar och biodiesel, specialgjorda för varann, så skulle bilarna kunna bli otroligt effektiva, och mer miljövänliga än elbilar. Det är också en försumbar energiförlust i dieseln, för en dieselbil som står parkerad länge utan att köras, eller i ett olämpligt klimat, medan en elbil tappar mycket el när den står stilla, speciellt om det är för varmt eller kallt, och stillastående, åldrar batterierna, mer om än den körs.

Jag äger också aktier i Neste, som är en av de största, och den bästa, tillverkaren av biodiesel. De är också den största tillverkaren av biojetbränsle, för flygplan. Men, som jag skrev innan, det är nog kört för biodieselfordon att gå om elfordon, i försäljning. Men dieselfordon kommer vara kvar, inom specialnischer, och ställs det krav på miljövänlighet, så kommer de att köra på biodiesel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar