2023-03-02

Albertsons Companies Inc


🛒🤝🛒

Storägare till snabbköpsgiganterna Albertsons och Kroger vill att bolagen slås ihop: 

Jag har tittat lite på om Albertsons-aktierna skulle kunna vara köpvärda, och det är mycket som är väldigt osäkert: dels för om jag skulle tjäna på det; och dels för om det kommer ta väldigt lång tid tills jag får ut något från investeringen.

Som det verkar just nu, så verkar inte sammanslagningen bli av. Den ursprungliga tidsramen för sammanslagningen, var att den skulle vara klar första kvartalet 2024. Men det har varit hårt motstånd, från konkurrenten Walmarts lobbyister, fack, kunder och politiker.

Om sammanslagningen inte går igenom, så får Albertsons 600.000.000 USD av Kroger, som plåster på såren.

Sedan dealen presenterades, så har Albertsons gjort en special-utdelning till sina aktieägare, i syfte att få ned priset Kroger skulle få betala för att ta över bolaget. Så de siffror som ursprungligen presenterades, för vad Kroger skulle betala per aktie i Albertsons, om sammanslagningen går igenom, stämmer inte längre.

Även efter special-utdelningen, så är Albertsons balansräkning ganska så okej. Kassaflöden är lysande, men förväntas avta, dels för att folk i USA går tillbaka till att arbeta utanför hemmet, efter Covid-19, och inte längre lagar mat hemma; och dels för att den här röran kan göra att Albertsons-ägda butiker tappar både kunder och anställda.

Allt är väldigt rörigt, och jag orkar inte ens försöka räkna på aktien. Men gissa lite vilt kan man ju, och kanske köpa om det blir en kraftig dipp.

Som jag ser det finns tre möjliga scenarier, under tiden allt är i limbo, om jag skulle köpa aktien:
  1. Sammanslagningen dröjer, kanske aldrig blir av, och Albertsons hindras av ett domstolsbeslut från att betala ut utdelningar. I det läget, så vill jag inte sitta på aktien, hur det än går senare.
  2. Ditto, men Albertsons fortsätter betala ut utdelningar baserade på kassaflöde. Med lite lägre aktie-kurs, kan detta scenario antagligen bli lönsamt. Att få tillbaka lite pengar, medan jag väntar, känns också rätt bra.
  3. Sammanslagningen blir av med det tidsschema som ursprungligen var sagt, eller blir inställt lika snabbt, och fortsatta utdelningar spelar mindre  roll.

Sedan när det blir spikat, om det blir en sammanställning eller inte, så ser jag tre scenarier:
  1. Kroger och Albertsons slås ihop. Och jag får en okänd summa av Kroger för mina aktier (mycket lägre än den som nämndes i det ursprungliga pressmeddelandet).
  2. Albertsons fortsätter som oberoende företag. Och jag kommer att tjäna på att köpa aktien på dagens pressade nivåer (som sagt, jag har inte räknat på något, men mellan tummen och pekfingret, så ser det bra ut).
  3. Sammanslagningen blir inte av, men storägare har tröttnat på att vänta på att casha in, och vill inte binda pengar längre, och börjar slakta företaget. I det scenariet förlorar jag antagligen på att köpa aktien till dagens nivåer, eller ens till mycket, mycket lägre nivåer.


Kommentarerna är intressantare än artikeln:
https://seekingalpha.com/article/4572055-albertsonskroger-merger-is-in-jeopardy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar