2023-03-02

Dow Jones U.S. Dividend 100 Index vs. Dow Jones U.S. Select Dividend Index

Jag stöter på Schwab US Dividend Equity ETF, mycket på nätet. Den följer indexet Dow Jones U.S. Dividend 100 Index.

Fonden är ingen UCITS-fond, och går inte att handla på Avanza.

Jag sökte på JustETF, efter en liknande fond, och hittade iShares Dow Jones U.S. Select Dividend UCITS ETF, som följer indexet Dow Jones U.S. Select Dividend Index.

Trots likartade namn, och att de bägge innehåller aktier i 100 bolag, utvalda för att de betalar hög utdelning, valda från samma underliggande större index, så är indexen och fonderna fundamentalt olika. Åtminstone med den fördelning av aktier, som de innehåller just nu.

Jag hittade ingen riktig metodikbeskrivning för de bägge indexen, men den stora skillnaden i innehåll, verkar bero på hur indexen är viktade: att Dow Jones U.S. Dividend 100 Index, är marknadsviktad, medan Dow Jones U.S. Select Dividend Index, är viktad efter hur stor utdelning en aktie ger.

Det är många aktier som ingår i bägge fonderna/indexen, men när man tittat på vilka som är de tyngsta innehaven, så är de väldigt olika.

Aktierna i Dow Jones U.S. Dividend 100 Index, tycker jag verkar som en vettig, portfölj, med en stor riskspridning, att investera i, för mig. Medan Dow Jones U.S. Select Dividend Index, mest verkar ha tyngden i aktier i bolag med en allt för osäker framtid, och de flesta stora innehaven har likartad riskprofil, eller är aktier som jag inte vill investera i av etiska skäl.

Så det blev ingen ny ETF för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar