2023-03-13

Hur investeringar skulle påverkas av en depression i Indien

 🤑🇮🇳😰


Jag skrev igår om hur Indien kanske blir det land, som påverkas mest av kraschen för Silicon Valley Bank.

Eftersom jag ändå ligger hemma och är förkyld🤒, och hostar, och har huvudvärk, för mycket för att sova, så har jag kikat runt lite för att kolla hur mina investeringar kan påverkas av en depression i Indien. Jag vill fortfarande, väldigt gärna, ha aktier i företag som har goda relationer med Indien, men inte om de är i en position där de är för starkt beroende av landet. Indien kommer definitivt, på lång sikt, fortfarande vara en av de snabbast växande ekonomierna i världen, men det kanske blir ett hack i tillväxten några år.

Jag tänkte också eventuellt skriva ett blogg-inlägg om etiska skäl att undvika investera i Indien, men det kanske aldrig blir av, än så länge är det mycket annat, som jag prioriterar mer.

Guld- och smycke-priser följer Indiens ekonomi, upp och ner

Indier älskar guld. Indier älskar smycken. Indien är världens största importör av guld, och det mesta av det guldet hamnar i indiska hem, även om andra investeringsformer, delvis har kommit att minska guldets popularitet.

Pandora är en dansk, börsnoterad, smycketillverkare, med en ganska stor exponering mot Indien. Pandora ingår i många nordenfonders innehav. Dock inte XACT Norden Högutdelande, som är den enda nordenfonden som jag äger.

Guldgruvor kommer att påverkas negativt av en nedgång i Indiens ekonomi.

En av världens största guldtillverkare är svenska, börsnoterade, Boliden, som får fram guld både från gruvdrift, och från återvinning av guld från elektronik (där de är överlägset störst i världen). Guld är bara en biprodukt från Bolidens övriga verksamheter. Om guldpriset går ned kraftigt, så kommer vi under tiden inte få några av de saftiga extrautdelningar, som Boliden ger emellanåt ger sina aktiägare, men själva huvudverksamheten kommer inte påverkas nämnvärt.

En bransch som alltid påverkas positivt av sjunkande guldpriser, är elektroniktillverkare. Guld ingår, trots mycket sökande för att hitta alternativ, i många elektronikkomponenter. När guldet sjunker i värde, så ökar elektronikbolagens vinster.

Jag äger inga aktier i smycketillverkare, varken direkt eller indirekt.

Boliden är min största investering, och utgör ungefär 7% av min totala förmögenhet, och 8-10% av mitt värdepappersinnehav. Men jag kommer inte sälja några Boliden-aktier för att guldpriset går ner, tvärtom kanske jag köper på mig fler, om aktien dras med för mycket av ett guldprisfall.

Mitt enda ägande av guld, är indirekt genom fonden AuAg Precious Green. Vars portfölj består till 40% av guld (och en mindre mängd andra ädelmetaller), och till 60% av aktier inom den "gröna omställningen". Fonden skulle definitivt förlora i värde vid ett plötsligt guldfall, men det skulle också innebära att den ökar mängden guld (i kilo), som den äger, nästa gång den omviktar sina innehav (jag har för mig att det sker 2 gånger om året, men hittar inga uppgifter nu). Så länge guldet återhämtar sig, så gynnas fonden långsiktigt av fall i guldpriset, så länge som inte det kortsiktiga fallet, får för många fondsparare att överge fonden. Även här håller jag i mitt innehav, och köper eventuellt mer vid kursfall.

Svenska bolag och indien

Indien ❤ Sverige

Sverige är Indiens tredje största handelspartner, efter Kina och Japan, men bara på 19:e plats när det gäller export från Indien. 

Källa: https://www.indembassysweden.gov.in/page/indo-swedish-trade-brief/

Med undantag för IT-branschen, är  Indiska bolag, generellt, mer beroende av Sverige, än Svenska bolag av Indien.

Svenska och indiska IT-företag, har starka kopplingar till varandra, med mycket korsäganden och djupa samarbeten. Jag äger inga Svenska IT-aktier, av den typ som påverkas, och jag tror inte någon av mina fonder gör det heller.

Sedan länge, så exporterar Sverige mycket fysiska varor till Indien. Speciellt de stora, äldre, verkstadsbolagen och råvarubolagen, har sedan århundraden stor försäljning till Indien. Något de sedan 80-talet (då Indiens ekonomi började växa exponentiellt, och de blev världens snabbast växande ekonomi) ofta nämner i sin marknadsföring. Så vitt jag kan avgöra, så kan i de flesta fall, de indiska verkstadskunderna, ersättas med andra kunder, som redan står i kö till samma svenska verkstadsbolag. Så länge en Indisk kris, inte sprider sig till andra länder, så borde det inte vara någon fara på taket.

Jag äger mycket svensk verkstad, inklusive stora innehav i Alfa Laval, SKF och Atlas Copco, som just nu säljer mycket till Indien. Om Indien går in i en recession, så kommer det definitivt sänka dessa bolags vinster, men de har andra kunder på kö, från andra länder, så, så länge inte andra länder också går in i en recession, så är det ganska lugnt. USA ligger ju också lite pyrt till, och brukar dra med sig många andra länder, så visst finns det en stor risk. Jag väntar och ser vad som händer.

Amerikanska bolag och Indien

USA🩸🧛‍♂️ Indien

Amerikanska IT- och kundservice-bolag, lägger mycket jobb på entrepenad i Indien. Och, som jag skrev i tidigare blogg-inlägg, indiska IT-branschen finansieras till stor del med pengar från banker i USA. Men inga av de samarbetena är lika involverade, som det mellan svenska och indiska IT-bolag.

Det finns också en inte obetydlig råvaruexport, från Indien till USA.  Och det finns en betydande export av Amerikanskt guld, till konsumentmarknaden i Indien, där guld och guldsmycken traditionellt, används som en sparform.

https://www.census.gov/foreign-trade/balance/c5330.html

Men generellt är de flesta Amerikanska bolag, inte särskilt beroende av Indien.

Om Indien kraschar, så kommer antagligen de IT-arbetare i Indien, som utför arbeten åt Amerikanska bolag, att emigrera till USA. Amerikanska IT-branschen, domineras redan av programmerare från Indien. Det blir lite dyrare när de jobbar i USA än i Indien, men i stort sett är det nog ingen fara på taket.

Ett amerikanskt bolag som jag äger lite aktier i, som jag sedan tidigare vet har ett visst beroende av Indien, är Ingredion. Jag tror de har en del fabriker i Indien, men framförallt exporterar de dit från sina kinesiska fabriker. Jag får kolla upp det lite noggrannare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar