2023-03-21

Krångel 1 med nya mobilen

Jag kunde inte, helt plötsligt, bifoga filer från Google Drive till Google Mail, och kunde dessutom inte skicka nya filer till Google Drive.

Jag var mitt uppe i att skriva ett ebrev när saker som precis innan funkat, slutade funka, utan förklaring.

Visade sig att det berodde på att jag inte var uppkopplad mot WiFi, och hade Databesparing på, och apparna  hade inte tillåtelse att använda Obegränsad data.

Den nyinköpta Pixel 7-telefonen kom med Databesparing påslaget, och med enbart en (på vissa ställen, så står det två) appar som har tillåtelse att använda obegränsad data.

Detta förklarade delvis också varför det från många program, upphörde komma aviseringar.

Jag har oftast inte tillgång till internet över WiFi, överhuvudtaget. Och jag visste inte att jag hade det nu när jag började med ebrevet, telefonen hade tjuvkopplat sig till någons privata WiFi, antagligen en i våningen ovanför, utan att jag visste det. Av säkerhetsskäl, så gillar jag inte att telefonen kom inställd att koppla upp sig mot vilket WiFi som helst (på 00-talet så testade jag att ha en öppen WiFi, som läste in allt vad användare använde den till, och bytte ut all text på hemsidor de besökte mot "Använd inte öppen WiFi").

De två inställningarna, som jag kommer få trixa med, är:
  • Inställningar/Internet & nätverk/Databesparing/Använd obegränsad data
  • Inställningar/Internet & nätverk/Databesparing/ och sedan att trycka på texten begränsad data N appar har obegränsad dataåtkomst när Databesparing är aktiverat. Den texten var inte markerad på något vis, som en interaktivt del i användargränsnitt, så det tog mig ett tag att upptäcka att den gick att peta på, extremt dålig UI-design.

En annan sak som är extremt dåligt, är att nästan ingenting i inställningar, har några förklaringar på Goggles hjälpsidor. Speciellt inte vad den terminologi de själva hittat på betyder. Och eftersom mina appar är på svenska, så går det nästan aldrig att hitta något svar på internet. Men om om man söker på motsvarande termer från om man kör Inställningar på engelska, så brukar det finnas gott om artiklar som beskriver dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar