2023-03-12

Silicon Valley Bank och Indien

🏦💥  ➕  👨‍💻❤🇮🇳   🟰  🇮🇳 📉


Min hjärna gjorde en sådan där udda koppling, som den gör ibland. Och efter lite googlande så verkar den ha kopplat rätt.

Ni har säkert läst, eller hört, om hur illa det gått för Silicon Valley Bank, och att banken finansierar, och är bank åt, många IT-startups.

Som alltid, när något sånt här händer, så började jag automatiskt (någonstans i bakhuvudet) fundera på hur detta kunde påverka mina investeringar.

Någonstans i bakhuvudet, så hade jag att 80% (eller något åt det hållet) av Indiens export är inom IT. Indien har accelererat mot att bli världens största IT-land (något som Indiens regering främjat genom att i årtionden hårdsatsa på IT-utbildningar, och bredbands utbyggnad i vissa regioner), och nya IT-bolag startar där hela tiden. Finansieringen för dessa nya bolag, kommer nästan helt och hållet från USA.

Plötsligt dök tanken upp: hur påverkar Silicon Valley Bank-kraschen Indien?

Efter en stunds googlande, så kom jag fram till att inte bara jag gjort kopplingen. Många andra har kommit fram till att det här kan bli katastrofalt för Indiens hela ekonomi.

Andra verkar ha gjort försök till riktiga analyser om ämnet, som jag inte orkar läsa, för att kolla om de stämmer.

Enligt Avanza, så är 0,06%, av min portfölj på Avanza, investerad i Indien. Carnegie Indienfond  står för 45% av den biten, och AMF aktiefond Asien Stillahavet, för 33%. Tillsammans 77,6% av 0,06% = 0,05%. Övrigt Indien, kommer från pytteinnehav i globalfonders portföljer, som jag iof har rätt stora innehav i.

0,06% är för lite för mig för att öda mycket tid och kraft på. Jag säljer Carnegie Indienfond, bara för att få mindre att tänka på. Och jag skall titta lite på AMF aktiefond Asien Stillahavet:s övriga innehav, för att se om det är värt att sälja av lite. AMF aktiefond Asien Stillahavet har "bara" 8,5% i indiska bolag, men jag har ändå, sedan något år, funderat på att sälja lite av fonden (med hyfsad vinst), eftersom jag vill ha mindre exponering mot Kina, som utgör 20,4% av deras innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar